Zprovoznění platební karty pro placení v MHD v Ostravě (DPO)

Cestujeme s kartou v DPO ostrava logo

S velkým nadšením (i když opatrně), jsem si pořídil platební kartu pro placení v Ostravském dopravním podniku. Vše nebylo tak jednoduché, jak jsem si myslel, ale nakonec jsem to vše zdárně vyřešil.

Jako opatrný člověk jsem použil raději kartu, kterou mám napojenou na účet, kde přesouvám peníze dle toho jak je spotřebovávám. Kdyby náhodou vše nějak zahaprovalo a já nepřišel najednou o větší sumu.

ilustrační kreditní kartaMěl jsem tedy novou platební kartu (debetní). Byla to MasterCard a s velkou slávou jsem s ní chtěl zaplatit svou první cestu tramvají. Ale ouha. Karta byla terminálem odmítnuta. A když už jste v tramvaji a do tramvaje nesmíte nastoupit bez platné jízdenky, tak už je problém, že ano. SMS jízdenku bych mohl odeslat, ale než dojde to většinou trvá cca 3-5 minut a revizoři údajně opravdu kontrolují, že jste SMS jízdenku přijali před započetím jízdy. Naštěstí (!) jako správný opatrňák, jsem sebou pro jistotu (kdyby karta nefungovala) měl i obyčejnou jízdenku a tu s jistou nelibostí použil.

Odmítnutí transakce ve vozidle DPO

Odmítnutí transakce ve vozidle DPO

Na webu DPO jsem následně nalezl web, kde lze sledovat použití karty a případně ji i registrovat. Tedy jsem se zaregistroval (s emailem) a kartu i se zaplacením fiktivního nákladu 0,- Kč úspěšně zaregistroval. Nyní jsem se pln nadšení a entuziazmu opět vrhnul do tramvaje. Tentokrát při cestě na vlak. Tentokrát byla zamítnuta transakce a já již notně rozladěn opět musel sáhnout k již pro jistotu pořízené papírové jízdence.

Když to nejde po dobrém, řekl jsem si, že to musí jít po zlém. Vypravil jsem se tedy do kontaktního centra ostravského dopravního podniku a požadoval náhradu. Paní za okénkem mě trpělivě vyslechla a poté mi řekla, že toto musím řešit na informacích. A to mi to jako nemohla říci, než jsem jí celou patálii pracně vysvětlil?! No, možná prošla školením “jak kvalitně naslouchat”.

Na informacích jsem se dozvěděl, že to fungovat musí. Když jsem trval na svém, že karta, resp. transakce je opakovaně odmítána mi paní dala lísteček, kam se mám s problémem obrátit. Když už jsem byl na odchodu, tak trochu roztála (když jsem se na ni zazubil) a poradila, ať zkusím v bankomatu třeba jen zkontrolovat zůstatek na kartě (účtu). Že to může pomoci. Tu mi blesklo, že jsem s kartou ještě neplatil, takže by to mohlo pomoci.

Správné zaevidování karty ve vozidle

Takto má karta ve vozidle “pípnout” 🙂

Následující den jsem zkusil s kartou zaplatit bezkontaktně v drogerii a opět byla transakce odmítnuta. Nyní jsem už byl “doma”. U prvního bankomatu jsem zkontroloval zůstatek a při další jízdě trolejbusem mi už papírová jízdenka zůstala nepoužitá v kapse.

Ve zkratce, co jsem tedy zjistil:

  • kartou asi před bezkontaktními platbami je nutno 1x zaplatit se zadáním PINu (a to i tehdy, když jste ji u banky aktivovali) – taky se mohli namáhat to člověku říci
  • případně ji poprvé použít se zadáním PINu v bankomatu (stačí zkontrolovat zůstatek na účtě)

Pro doplnění níže přikládám obrázky, jak vypadá webové rozhraní, kde vidíte své registrované platební karty a seznam zakoupených elektronických jízdenek.

Seznam platebních karet v ODIS systému DPO

Seznam platebních karet v ODIS systému DPO

DPO přehled zakoupených jízdenek

DPO přehled zakoupených jízdenek ve webovém rozhraní


Líbí se Vám můj článek? Dejte mi Like, děkuji:

Leave a Reply